FIngerprint Cards

FIngerprint Cards

onsdag 1 mars 2017

Räknar med tillväxt

BARCELONA (Direkt) Det kinesiska telekombolaget Huawei tror till skillnad mot sina konkurrenter Ericsson och Nokia på att marknaden för mobilsystem kommer att växa i år.
"Vi ser måttliga uppgångar på marknaden för mobilsystem globalt. Vi har märkt att vissa av våra konkurrenter har haft det kämpigt, men vi ser tillväxt och vi räknar med att det ska fortsätta - både för marknaden och för oss", säger Huaweis kommunikationschef i Europa Adam Mynott till Nyhetsbyrån Direkt på tisdagen i samband med telekommässan MWC i Barcelona.
Under helåret 2016 ökade Huawei sina totala intäkter med 32 procent till 520 miljarder yuan, det vill säga inräknat segmenten mobilsystem, konsumentprodukter och företagslösningar, enligt tidigare offentliggjorda preliminära siffror. Huaweis definitiva siffror publiceras i slutet av mars.
Ericsson spår att mobilsystem sjunker med 2-6 procent under 2017 och Nokia räknar med att dess primära marknad minskar med omkring 2 procent i år.
Kommer Huawei att ta andelar på marknaden i år?
"Det är inte så vi tänker, vi vill hjälpa våra kunder och om de växer så växer vi. Vi vill inte ta marknadsandelar till vilket pris som helst", säger han.
Inom segmentet Carrier, som utgör omkring 60 procent av Huawei, arbetar bolaget för närvarande med att fortsätta att bygga ut 4G-näten och hjälpa kunderna att virtualisera sina nät och förbereda för 5G.
"Från ett affärsperspektiv gör vi våra pengar från 4G för tillfället, men vi satsar mycket inom forskning och utveckling inom 5G. Vi uppskattar att vi kommer att investera 600 miljoner dollar i 5G", säger han.
Liksom många andra räknar Huawei med att 5G blir kommersiellt på en bredare front år 2020.
"Vi tror att de första riktiga testerna av 5G sker vid vinter-OS i Korea 2018, men vi kör redan labtester med 5G på flera ställen i världen. Den första kommersiella lanseringen sker troligen i Japan eller Korea och sedan i Kina. Europa är också högt upp på listan, men allt beror på när hela ekosystemet är på plats", säger han.
Inom segmentet Konsumentprodukter, där telefonerna ingår, lanserade Huawei sin P10-serie i samband med mässan. Det är en uppföljare till den tidigare P9-serien, som enligt Adam Mynott har sålt mycket framgångsrikt och överträffat Huaweis mål. En förändring i den nya serien är att fingeravtryckssensorn, som levereras av Fingerprint Cards och Goodix, har placerats på framsidan av telefonen i P10 istället för på baksidan på P9:an.
Huawei befinner sig i toppen på mobiltelefonmarknaden, efter Samsung och Apple, men siktar på att bli störst.
"Vi är trea, men vi är fortfarande en bit efter ettan och tvåan. Vi vill definitivt bli nummer ett och vi räknar med att bli nummer två snart, under de kommande åren", säger Adam Mynott.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar