FIngerprint Cards

FIngerprint Cards

tisdag 27 september 2016

Irina Åström: ”Jag har aldrig varit den som blir hänvisad till hörnet”

Ett balanserat och jämställt näringsliv. Det är målet med stipendiet ”Nästa skånska stjärna”, som delas ut av EFL och 8till5. Årets vinnare, Irina Åström, menar att stipendiet ökar medvetandet kring kvinnor och karriär. Dessutom hjälper det henne själv att nå sina egna karriärmål.



– Man ska inte sticka under stolen med att bristen på mångfald är ett problem inom näringslivet. Fler måste få upp ögonen för alla duktiga kvinnor som vill göra karriär. Med ett högre medvetande kommer lösningarna, säger Irina Åström.

Det är bara några veckor sedan hon tilldelades stipendiet ”Nästa skånska stjärna” och fick en plats på den arton månader långa deltidsutbildningen Executive MBA som ges av EFL i partnerskap med Ekonomihögskolan vid Lunds universitet.
Stipendiet, som är värt 325 000 kronor, delas ut i syfte att främja jämställdhet och mångfald i det skånska näringslivet. Deltagarna får ökad kunskap inom strategiskt ledarskap, nytänkande och affärsutveckling.
– Vi lär oss att bygga en organisation på ett smart sätt. Jag hoppas kunna tillämpa det i verkligheten både under och efter utbildningen, säger Irina Åström.
Dagen för vårt besök, under utbildningens första vecka på Milgårdarna i Klippan, står företagssimulering på schemat.
Varje deltagare har tagit med sig varsitt reellt, internt företagsproblem som de ska jobba med under hela utbildningen. Koncentrationen är påtaglig där deltagarna sitter i smågrupper runt varsin spelplan.
– I mitt jobb är jag van vid att multitaska och måste ständigt byta fokus. Här får vi lyxen att fokusera på en uppgift i timmar och jobba med ett projekt som ger nytta för företaget, säger Irina Åström.
Hon är utbildad civilingenjör i elektroteknik på LTH och har en bakgrund på Sony Ericsson, Ericsson och Gambro. Sedan maj 2014 leder hon utvecklingen av nya produkter på Fingerprint Cards, som utvecklar fingeravtrycksläsare för bland annat mobiltelefoner.
– Det är väldigt stor skillnad mot de företag jag varit på innan eftersom de drog ner på personal. Det tog mig säkert ett halvår innan jag förstod att jag inte måste göra allt för att kosta så lite pengar som möjligt. Att få jobba i ett expansivt bolag är väldigt spännande och roligt när inte pengar sätter stopp för kreativiteten, säger Irina Åström.

Hon menar att stipendiet ”Nästa skånska stjärna” bidrar till att knuffa kvinnor som vill göra karriär i rätt riktning.
– Men jag tror att vi måste börja redan i skolan och marknadsföra ingenjörsutbildningar mot kvinnor. Vi måste visa att man inte behöver vara en kille med en lödkolv eller som har programmerat sedan tonåren. Många olika roller behövs i arbetslivet och ingenjörsutbildningar ger en bra bredd. Mitt jobb går till exempel ut på att leda människor som utvecklar teknik. Människor kommer alltså på första plats, säger hon.
Henrik Lundgren, vd på EFL, menar att det historiskt sett varit en övervägande majoritet män som läser utbildningen.
– Vi jobbar aktivt för att få en bättre könsbalans. Stipendiet är en del i det arbetet, vi vill ge kvinnor en möjlighet att blomma ut på sina företag.
Och arbetet har gett resultat. Årets program består av 45 procent kvinnor och 55 procent män.
– Vi börjar närma oss vår målbild på hälften män och hälften kvinnor, vi är övertygade om att en någorlunda jämn könsbalans ger extra slagkraft åt utbildningen, säger Henrik Lundgren.
För Irina Åströms egen del hoppas hon att utbildningen leder till att hon får fler ledande roller inom Fingerprint Cards.
– Jag har aldrig varit den som blir hänvisad till hörnet, och blir jag det så sitter jag inte kvar där. Men den här utbildningen hjälper mig att nå mina mål snabbare. Det är jag glad för.
Irina Åström. Foto: Jenny Leyman
IRINA ÅSTRÖM. FOTO: JENNY LEYMAN
Fakta: Irina Åström
  • Ålder: 40 år.
  • Utbilding: Civilingenjör inom Elektroteknik, examen från LTH 2004.
  • Bor: Lund.
  • Familj: Make Magnus, 43 och dotter Julia, 6 år.
  • Gör på fritiden: ”Jag brukar vara ganska duktig på att fylla fritiden med jobb… De närmaste arton månaderna kommer jag dock att läsa MBA vilket lär ta en bra del av fritiden.”
Irina Åströms bästa karriärtips:
  1. Allt blir mycket enklare om du känner dig passionerad för det du jobbar med. Gör du inte det så kan det vara läge att fundera på att söka nytt. Många hänger kvar på sina jobb som de inte gillar, av olika skäl: det kan vara en trygg arbetsplats, bra arbetsvillkor, trevliga kollegor, ”man vet vad man har men inte vad man får” och så vidare. Brinner du inte för arbetsuppgiften så kommer du förmodligen inte att gå den extra milen som ibland behövs.
  2. Det hjälper att ha ett långsiktigt mål med sin karriär. Det blir svårt att komma i mål om man inte vet åt vilket håll man ska.
  3. Våga ta chanser. ”The ladder of success is best climbed by stepping on the rungs of opportunity” (Ayn Rand). Chanser dyker upp hela tiden, men man är kanske inte ens öppen för att se dem. Ser du ett jobberbjudande som du egentligen tänkte söka om tre år, när du har lärt dig mer av det du gör nu? Möjligheten dyker kanske inte upp om tre år och du kommer att ångra dig resten av livet. Det är upp till den som rekryterar att avgöra om du klarar av att göra jobbet, så länge du inte ljuger om dina kvalificeringar
  4. Ärlighet varar längst. Både mot sig själv och arbetsgivaren, när det gäller att erkänna sina misstag men även när man diskuterar sina framtidsplaner. Om du är öppen med din chef och ni är överens om de långsiktiga karriärsplanerna så kan du få hjälp på vägen internt, speciellt i en stor organisation.
  5. Det är helt okej att göra fel. Se bara till att inse det, rätta dem och lära dig av erfarenheten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar