FIngerprint Cards

FIngerprint Cards

torsdag 10 mars 2016

FPC ser inga tecken på minskad konkurrensförmåga


Fingerprint Cards föll plötsligt på börsen i tisdags efter att den amerikanska mäklarfirman Rosenblatt Securities släppt en analys på konkurrenten Synaptics. I analysen sätts rekommendationen till köp och Synaptics bedöms i år ha möjlighet att leverera fingeravtryckssensorer till kinesiska Huawei, som är en av Fingerprint Cards största kunder.

Det svenska teknikundrets vd Jörgen Lantto, som inte har varit i kontakt med analytikern i fråga, vill inte kommentera analysen i sig eller vilka planer en specifik kund har. Han konstaterar däremot att konkurrensläget inte har förändrats jämfört med tidigare.

- Vi kommenterar inte analytiker och deras antaganden, det måste stå för dem, speciellt sådana vi aldrig pratat med, säger Jörgen Lantto i en kommentar till Finwire.

Rosenblatt Securities lyfte bland annat i sin analys fram att man tror att Fingerprint Cards starka ställning i Kina kommer att minska under andra halvåret. Bedömningen är att marknadsandelen sjunker till 65 procent då Synaptics och Goodix tar marknadsandelar. Att notera är att Fingerprint Cards själva i sin prognos angett en total marknadsandel på 50-70 procent i år.

- Vi har vid upprepade tillfällen kommunicerat att vi uppskattar att vi kommer att öka våra marknadsandelar under 2016 och vi har hittills i år släppt 18 telefoner med våra sensorer och vi känner enbart till en telefon vid sidan av Samsung som släppts med en konkurrents lösning. Så vi har inte sett några tecken på minskad konkurrensförmåga, kommenterar Jörgen Lantto.

I samband med Mobile World Congress i Barcelona i slutet av februari hävdade Synaptics i en intervju med nyhetsbyrån Direkt att man nu satsar hårdare på smartphonemarknaden i Kina. Resonemanget var att man tidigare har fokuserat på sin storkund Samsung, men nu riktar sig allt mer mot kinesiska aktörer.

Dagen efter slog Jörgen Lantto dock tillbaka mot Synaptics påstående och menade att det är felaktigt.

"Det där är en efterhandskonstruktion som de försöker få folk att tro på. Synaptics har varit precis lika aktiva som vi i Kina under många år, men deras produkter har inte hållit måttet", uppgav Lantto för nyhetsbyrån Direkt den 24 februari.

Efter telekommässan i Barcelona gav analyshuset Pacific Crest i förra veckan sin bild av marknaden. Man menade då, till skillnad från Rosenblatts analys, att Synaptics kan få svårt att ta tillvara på tillväxten i fingeravtryckssektorn just på grund av en svag position i Kina. I stället pekade bolaget ut Fingerprint Cards och Goodix som de främsta aktörerna på kort sikt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar