FIngerprint Cards

FIngerprint Cards

söndag 6 mars 2016

Amerikanska analyshuset: Synaptics får svårt att konkurrera med FPC

(Direkt) Det är oklart i vilken utsträckning amerikanska Synaptics kommer att kunna delta i den kraftiga tillväxten på fingersensormarknaden i år, givet bolagets svaga position i Kina.
Det skriver amerikanska Keybancs teknologianalysdel Pacific Crest i en rapport om sina intryck från förra veckans telekommässa i Barcelona.
Fingeravtryckssensorer pekas ut som en av de två "viktigaste produktcyklerna" (jämte så kallad carrier aggregation, ett sätt att slå samman frekvensband för att öka utrymme för datatrafik) i en sammanfattning.
"Med en marknad för fingeravtryckssensorer som väntas stiga med 140 procent till 600 miljoner enheter 2016, tror vi att detta är den klart största tillväxtmöjligheten för mobiltelefoner i år", skriver analyshuset, vars analytiker följer Synaptics men ser Fingerprint Cards och Goodix som de bolag som primärt och på kort sikt kommer att dra nytta av den starka tillväxten inom segmentet.
Under mässan sade en talesperson för Synaptics till Nyhetsbyrån Direkt att bolaget har rekryterat flera hundra ingenjörer för att bearbeta kinesiska mobiltillverkare, efter att ha legat lågt i landet för att kunna fokusera på sin koreanska storkund Samsung.
Det svenska biometribolagets vd Jörgen Lantto sade om detta att det var en efterhandskonstruktion: Synaptics har enligt honom varit lika aktiva som FPC i Kina under många år, men produkterna har inte hållit måttet, uppgav han till Direkt.

1 kommentar: