FIngerprint Cards

FIngerprint Cards

fredag 13 november 2015

Större ekonomisk frihet

STOCKHOLM (Direkt) Fingerprint Cards styrelseordförande Urban Fagerstedt förklarar sin försäljning av aktier i Sunfloro, som är storägare i Fingerprint Cards, med att han vill skaffa sig en större ekonomisk frihet.

"Jag gör det här för att skaffa mig möjligheter att göra förändringar i mitt yrkesliv", säger Urban Fagerstedt till Nyhetsbyrån Direkt.

Avser du att sitta kvar som styrelseordförande i FPC?

"Ja. Jag avser att dra ned på en del andra engagemang", säger han.

Aktiekursen i Fingerprint Cards har ju stigit kraftigt. Ska man tolka det här som en signal för att det är läge att sälja nu?

"Jag ser det inte som någon varningssignal till några aktieägare. Den absoluta merparten av mitt aktieinnehav är fortfarande i Sunfloro. Det ska vara alla aktieägares rätt att någon gång då och då ta hem vinster", säger han.

Urban Fagerstedt sålde 2,92 procent av aktierna i Sunfloro och innan transaktionen hade han över 10 procent av aktierna.

Hur mycket äger du nu i Sunfloro?

"Någonstans mellan 7 och 10 procent", säger han.

Avser du göra fler försäljningar i Sunfloro?

"Nej, inte i det korta perspektivet", säger han.

Sunfloro ägde 1,2 miljoner A-aktier (de enda i biometribolaget), motsvarande 1,9 procent av kapitalet och 16,2 procent av rösterna, i Fingerprint Cards vid utgången av det tredje kvartalet, enligt ägartjänsten Holdings.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar