FIngerprint Cards

FIngerprint Cards

fredag 13 november 2015

Fingerprintchef: Jag ska gå i pension



Pensionen hägrar för Fingerprints ordförande Urban Fagerstedt. Nu säljer han en fjärdedel av innehavet för att få tid att fokusera på bolaget. 
– Det finns företag som är nöjda med att växa 10 procent på ett år. Men inte vi.


Det haussade biometribolaget Fingerprint Cards FING B +1,05% är den solklara vinnaren på Stockholmsbörsen i år. Då passar ordförande Urban Fagerstedt på att sälja en fjärdedel av sitt innehav i bolaget, via ägarbolaget Sunfloro, till storägaren och den tidigare vd:n Johan Carlström.
Anledningen är att Fagerstedt planerar för att framöver trappa ned på sitt ordinarie arbete på Huawei.
– Jag planerar att gå i pension. Jag ska dra ned på min anställning för
att så småningom sluta, säger han.
Aktien är årets stora raket på Stockholmsbörsen med en rusning
på 1 100 procent från årsskiftet. Dessutom är den en favorit till att ingå i OMXS30-indexet som består av börsens 30 mest omsatta aktier.
– Aktien har haft en bra värdeutveckling och en liten del kan jag sälja
och hitta på något annat i livet, säger Urban Fagerstedt, som drar in
nästan 15 miljoner kronor på försäljningen.
Han fortsätter:
– När man investerat tungt i något finns det ingen anledning att
inte då och då sälja av. Jag har kvar merparten av mina aktier.
Urban Fagerstedt säger att han, tack vare försäljningen, ska lägga
mer tid på rollen som ordförande i Fingerprint.
Hur länge vill du vara ordförande?
– Så länge jag har förtroendet. Den snabba expansionen som skett i Fingerprint Cards är industrihistoria. Det ska bli spännande att se
om vi kan bevaka positionen.
Vad tror du om framtiden?
– Jag tror att företaget kommer fortsätta att växa snabbt, men kanske
inte 1 200 procent per år. Det vore orimligt, det finns företag som
är nöjda med 10 procent. Men det skulle inte vi vara.
Det är den tidigare vd:n Johan Carlström som köper
Urban Fagerstedts aktier i Sunfloro. För Johan Carlströms del
väntar nästa år en rättegång om misstänkt insiderbrott, ett brott
han själv nekar till.
Johan Carlström är största ägare i Fingerprint Cards, men
lämnade efter misstankar om insiderbrott vd-posten till
Jörgen Lantto. Carlström sitter i dag i bolagets valberedning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar