FIngerprint Cards

FIngerprint Cards

fredag 25 september 2015

”Vi borde vara stolta över Fingerprint”

För ett antal år sedan fick jag en avhyvling av en förvaltare hos en av Sveriges största institutionella ägare. Anledningen var att jag efter en fantastisk kursutveckling sänkt rekommendationen i hans favoritaktie. Från Köp till Neutral. Jag fick inte ens chansen att framföra mina argument. Intresset att prata med någon med motsatt åsikt var tydligen ointressant. Som grädde på moset tillade han att det var tveksamt om han ville fortsätta göra affärer med oss.
Händelsen får mig att tänka på diskussionerna kring Fingerprint. Frågan är om det finns något exempel på ett svenskt bolag som vuxit så mycket så snabbt som Fingerprint. Något vi i Sverige borde vara stolta över. Men aldrig har väl en aktie skapat en sådan polarisering mellan meningsmotståndare.
Under det senaste året har ”motståndarna” raljerat över Fingerprints aktie, bolagets förra VD och kanske framförallt dess anhängare (”aktiehuliganer.”). Anhängarna har samtidigt varit nästintill immuna mot kritik och avfärdat allt ifrågasättande. Sett utifrån kursutvecklingen (+ 650 % bara i år) är det än så länge anhängarna som har haft rätt.
Fingerprint.graf
Och det är nu det börjar bli intressant. Med stigande kurs har finansmarknaden vaknat till liv. Dagligen pratar jag med förvaltare och analytiker. Och jag ser en markant skillnad i attityden gentemot bolaget. Analyser börjar göras, modeller byggs och företagsbesök bokas in.
De senaste veckorna har vi bland annat fått analyser från Carnegie och ABG. Analyserna skiljer sig markant i sina slutsatser. Precis som med alla börsnoterade bolag finns det de som kommer fram till att en aktie är övervärderad och de som tycker att en aktie är undervärderad. Det är liksom fundamentet i en fungerande aktiemarknad. Utan både köpare & säljare finns ingen marknad.
Personligen när jag gillar en aktie (eller ogillar) är jag mer intresserad av att lyssna på någon med en avvikande åsikt. Visst är det härligt att få bekräftelse, men det är knappast något som ger mig någon ny insikt.
Så till alla er som älskar Fingerprint rekommenderar jag att lyssna på de som tänker annorlunda. Ni behöver inte hålla med om slutsatserna. Men kanske hittar ni en pusselbit som ger er analys en ny dimension. Och ni som avskyr allt kring Fingerprint rekommenderar jag er att göra detsamma. Det är lika bra att ni vänjer er. Flera analyser kommer att komma ut på bolaget. Och till skillnad mot min avfärdande kund, hoppas jag att ni istället ser det som en möjlighet att lära er något nytt.
Ytterligare en möjlighet att lära sig mer om bolaget erbjuds fredag den 25 september klockan 14:30. Då kommer vi sända en Börslunch Special med Fingerprints VD Jörgen Lantto.
Väl mött!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar