FIngerprint Cards

FIngerprint Cards

torsdag 17 september 2015

Fingerprint Cards - Riktkurs 350 kr

BLOGGINLÄGG SKRIVET AV:
Boom (medlem) 2015-09-17 09:57

Turerna kring Fingerprint Cards liknar inget annat. Vi har ett stort gäng blankare som blankat aktien för extrema belopp och en mediakår som verkar syssla med allt annat än seriös och opartiskt granskande av bolaget. 
Till råga på detta har vi en ex VD och storägare som just nu tar väldigt stor fokus från bolaget med sitt twittrande om både det ena och det andra. Vissa tweets hamnar tom som PM. Känns detta seriöst? Och är det lämpligt för ett bolag som är en trolig kandidat för Omx30? Jag personligen tycker inte det.
Fokus bör ligga på bolaget och aktiens utveckling. Och just nu går det faktiskt OTROLIGT bra för Fingerprint. Bortsett från Apple och Samsung finns det ett X-antal mobiltillverkare och det säljs miljontals smartphones. Denna delen av marknaden tycks totalt domineras av Fingerprints sensorer. Deras produkter har intregrerats i ca 30 modeller och fler sägs vara på väg.
Marknaden växer extremt och den största tillväxten sker förmodligen i tillväxtländer. I dessa länder tror jag att lågprissegmentets marknadsandelar växer mer än den som representeras av Apple och Samsung. Det blir isf ytterligare marknadsandelar för dom modeller där Fingerprints sensorer ingår (Cashing^^).
Detta är alltså mobilmarknaden, men jag förväntar mig att marknaden för Fingerprints produkter breddas ytterligare. Bla pga detta:
"BIOMETRI: BANK OF AMERICA LANSERAR MOBILBANK MED FINGERSENSOR
Direkt-SE 2015-09-15 15:10 STOCKHOLM (Direkt) Bank of America uppdaterar sin mobilbank med bland annat fingeravtrycks- och touch-id-inloggningsfunktioner för kunder med Android, Iphone och Ipad. "http://www.redeye.se/aktieguiden/nyheter/biometri-bank-america-lanserar-mobilbank-med-fingersensor
Potentialen är alltså ENORM och bolaget gör redan nu goda vinster, men nu börjar det faktiskt bli dags att räkna lite på ett rimligt börsvärde för bolaget 2016.
Jag personligen siktar på att bolaget omsätter 6-8 miljarder år 2016 och att man gör en vinst på ca 1,5-2 miljarder. Detta förutsätter att man fortsatt befäster sin dominans inom det modellsegment jag tidigare nämnt och att min teori gällande detta segments marknadstillväxt stämmer. Den absolut största tillväxten bör ske i tillväxtländerna och då just inom lågprissegmentet.
Vad bör då ett sådant bolag ha för ett P/e-Tal? När det gäller P/e-tal så brukar många titta på andra bolag med liknande tillväxt för att göra en någorlunda rimlig bedömning men jag väljer att inte göra det för att jag helt enkelt vill dra ner på förväntningarna och ge bolaget en chans att positivt överraska marknaden. Det är inte ovanligt med P/e- tal mellan 40-50 i liknande tillväxtcase men om vi ex sätter ett P/e på 20 och en vinst på 1,5 miljarder så har vi ett börsvärde kring 30 miljarder. Det tåls att vägas mot dagen BV.
Fing mot Omx30? Fingerprint är helt klart en kandidat för listning på Omx30. Där huseras bolag likt H&M, Nordea mfl . Detta torde innebära att dom stora indexfonderna går in i bolaget.
Sammanfattningsvis skulle jag vilja påstå att det till relativt lågt applicerad risk går att räkna hem Fingerprint på dessaa nivåer och jag tycker Carnegies nyligen publicerade riktkurs på 350 kr känns rimlig. Då har jag inte tagigt höjd för ytterligare marknadstillväxt för bolagets produkter ex inom Bankvärlden och andra tillväxtmöjligheter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar