FIngerprint Cards

FIngerprint Cards

lördag 15 augusti 2015

Intressant inlägg av Martini41 på Avanzas forum

När jag läser s.k. artiklar som "Blodvittring" a la Linnala, samt gliringar ifrån sparekonomer med huvudet fastspikat vid senaste rapportens färgskala, så blir jag trött. Det finns en hel del amatörer som skriver dynga för att synas i media. Med amatör menas någon som inte har studerat marknaden eller nämner produkterna, samt dess genomslag på marknaden. 






Det är lite som att börja om igen. Vi skall då rycka ut för att försvara vår ställning, men egentligen behövs det inte. Tänker man efter så kommer FPC att lyckas alldeles förträffligt utan vårat bloggande/Twittrande. Marknaden rimligen exploderar, och det kommer att skrikas efter hundratals miljoner sensorer nästa år. Om FPC får sin beskärda del av marknaden, och bibehåller sina marginaler så kommer de att omsätta över 6 miljarder 2016. 

Pris per aktie borde bli ca 100 kr per miljard i omsättning (precis som MiPe har varit inne på). Visst är det svårt att se hur ett bolag som FPC kan vara värderat till mellan 40 - 60 miljarder kr, men ser man till, och kan greppa den groteskt stora marknaden så får man ganska snabbt rätsida på det. 

Vid denna nivån så kommer man att få betala ca 600 - 1000 kr per aktie. Jag ser just nu inget hinder till varför FPC INTE skulle kunna nå fram till att omsätta över 300 miljoner sensorer till ett uppskattat pris på 3 USD (ca 8,5 kr) och med en bibehållen bruttomarginal om 43 %. OPEX kommer kanske att landa runt 390 kr, och skatten är som vanligt 22 %. I och med att sensorerna är prissatta i USD så kommer den pågående devalveringen i Kina inte att påverka vinstmarginalerna (VPA) för FPC.  

Nu kommer säkerligen en hel del muppar att läsa detta, och en hel del kommer att bemöta det med att jag HAUSSAR FPC, eller att jag är som en ständigt lysande reklampelare a la MCDonalds, men det skiter jag i! Jag haussar inte punkt!! Jag lyfter fram en exploderande marknad, och ja jag har tittat på konkurrenterna in i minsta detalj - tutti!! 

Ingenting har lämnats åt slumpen. Jag har spenderat extremt mycket tid till att studera marknaden - om jag säger att jag dagligen har läst Gizmochina i tre år så förstår du/ni nog min bakgrund bättre. Nu är detta ingenting om man jämför med CrowHater som har följt FPC slaviskt i över 15 år. 

Mitt mål med min investering är inte att jag skall sälja vid en viss målkurs. Jag säljer säkerligen av andra skäl som berör mitt privatliv, men mitt mål är att vara med på en aktiesplit och behålla majoriteten av mitt innehav (ca 70 %) för framtida utdelningar. Vad jag gör med de andra 30 % är oviktigt, men jag tror på att man skall leva livet och göra saker som man tycker om. 

Ok, titta på marknadspotentialen för 2016. Gör en uppskattning på antalet smartphones som kommer med sensorer och tilldela ca 60 % till FPC så är du inom rimliga gränser. Det kommer att säljas över 1,5 miljarder smartphones 2016. Apple och Samsung kanske säljer 500 miljoner tillsammans, men högst troligen så säljer de mindre än detta. Kvar är en miljard smartphones varav 79 % är baserade på operativsystemet Android. 

Nya Android M är nästan uteslutande baserat på fingeravtrycksteknik, och Google använde sensorer ifrån FPC vid sin presentation. Detta innebär att ALLA som kör på op Android M kommer att vilja ha en sensor i sin smartphone 2016. 

Marknaden i Kina har stannat upp men den indiska marknaden rimligen exploderar, och på den indiska marknaden ser vi Oppo, Coolpad, Meizu, OnePlus 2 och Huawei, samt Lenovo bland flera som högst aktiva. 

http://www.ibtimes.co.in/top-10-budget-smartphones-you-can-buy-under-rs-10000-lenovo-xiaomi-meizu-motorola-more-642229

http://www.mobileburn.com/24775/news/oneplus-2-debuts-in-india

http://www.voicendata.com/more-mid-segment-smartphones-on-cards-aim-to-sell-1-5-mn-units-in-2015-oppo-mobiles-india-ceo/

Det finns fler länkar som man kan hitta som bekräftar tillverkare med sensorer ifrån FPC i indien. 

Om du är osäker på din placering i FPC så har jag bara ett tips - gör din egen läxa = använd Google i mer än tio minuter och sök på ord som: fingerprint, smartphone market, Android M m.m...

Sist men inte minst så vill jag rikta ett tack till CrowHater och Mipe bland flera för mycket välskrivna inlägg!!

Ha nu en fantastisk helg!

Mvh!

Martin

OBS: Jag kommer inte att sitta på detta forumet och bemöta en massa frågor/invändningar i helgen - nu skall jag ut i solen med barnen och njuta! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar