FIngerprint Cards

FIngerprint Cards

onsdag 5 augusti 2015

Befintliga kunder i jämförelse med nya kunder

Inlägg från Avanza forum, skrivet av 2tall4you.

Jag har jobbat med försäljning i många år, alltifrån små svenska bolag till väldigt stora globala bolag och just nu jobbar jag i kanske världens största IT-bolag. 

Det som slagit mig i alla år och är vetenskapligt bevisat är att försäljning följer en logik: 

1. enkelt sälja till kunder man haft avtal med länge, ofta kallade Major Accounts. Trogna kunder.

2. sälja till nya kunder, dvs bevisa att jag har rätt produkt och betalar du får du ta del av den, är svårast. Det tar tid. Man ska vinna lojalitet som kunden säkerligen haft med konkurrenten under lång tid. Ofta kallade New Accounts. Cirka 20 gånger så svårt få till en försäljning som genererar volym än sälja till kategori 1. Fördelen: för att ge kunden så bra ingångsvärde ger man kunden bra rabatt men skriver ett längre avtal än utgångspunkten.

3. Kategori 1&2 köper igen. Återköpen. Kategori 1 köper ofta och mkt men till "rabatterade" priser. Kategori 2 köper mer, gör tilläggsbeställningar etc till ett högre pris än kategori 1.

Vad vill jag ha sagt med detta (och som säkert många av er redan vet men inte alla)? Jo, FPC har gjort ett förbaskat bra och svårt jobb under en lång tid som kan presentera nya affärer/samarbeten/avtal/dw etc. Kommer dessa nya kunder köpa igen? Kommer de lansera nya telefoner igen? Absolut. Kommer bli en ENORM ketchupeffekt och det är vad vi ser början av nu.

De flesta affärer FPC gjort resulterar i att de leder till återköp om och om igen. 

Och enkel matte: om FPC tar en marknadsandel 2016 som är lägre procentuellt än 2015, vad spelar det för roll om det finns 7-8 ggr fler telefoner på marknaden med sensor? 

Tänker inte avslöja min målkurs men en omvänd split 4:1 vid en kurs på 800 vore optimalt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar