FIngerprint Cards

FIngerprint Cards

torsdag 11 juni 2015

Ola Rollén säljer i Hexagon

Mätteknikbolaget Hexagons vd Ola Rollén säljer 1 miljon aktier, halva sitt innehav, och löser in 300.000 teckningsoptioner för att finansiera en ny satsning på eget holdingbolag, framgår det av ett pressmeddelande.


Rollén uppger att hans tro på både Hexagon och vikten av ledande befattningshavare får investera i bolaget för att sammanföra sina målsättningar med bolagets är stark. Därför har han åtagit sig att teckna upp till 2 miljoner teckningsoptioner som ger honom möjligheten att konvertera till 2 miljoner aktier.
"Jag har en stark tro på Hexagons framtid. Under de senaste 15 åren har bolaget bevisat sin förmåga att kombinera organisk tillväxt med förvärv och samtidigt öka marginalerna. Jag är övertygad om att de kommande åren kommer att bli minst lika spännande och jag vill vara med på den resan. Min önskan är att vara kvar som vd i Hexagon under ytterligare många år framöver", kommenterar Ola Rollén.
För det nya holdingbolaget, som kommer att vara öppet för medinvesterare men ha Rollén som huvudägare, kommer det att rekryteras en extern ledningsgrupp.
"Genom åren har jag kommit i kontakt med ett antal investeringsalternativ inom det högteknologiska området, utanför ramen för Hexagons verksamhet, och holdingbolaget ger mig möjlighet att realisera dem."
"För att finansiera dessa investeringar har jag sålt en miljon utav mina två miljoner Hexagon-aktier samt löst in mina 300.000 teckningsoptioner", skriver han.
En av medinvesterarna är Melker Schörling.
"Jag noterar med stor tillfredsställelse att Ola Rollén bestämt sig för att fortsatt stå i spetsen för Hexagons framgångsrika expansion under ytterligare många år framöver. Jag är också glad över att jag ges möjligheten att stödja honom som investerare i hans nya bolag. Min avsikt är att en sådan satsning ska ske inom ramen för Melker Schörling AB", kommenterar Melker Schörling.
Av: SIX/ Affärsvärlden

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar