FIngerprint Cards

FIngerprint Cards

måndag 25 maj 2015

Pressmeddelande 150525 ang ny VD.

Johan Carlström har meddelat styrelsen sitt beslut att avgå som VD för
Fingerprint Cards AB för att framgent ägna sig åt affärsutveckling inom
bolaget. Styrelsen har per idag utsett Jörgen Lantto till VD i bolaget.
Jörgen Lantto, som anställdes i FPC som CTO i december 2012, har sedan
september 2014 varit tillförordnad VD för bolaget vilket säkerställer
kontinuitet och en fortsatt stark utveckling av FPC.

Urban Fagerstedt, styrelseordförande för Fingerprint Cards AB kommenterar:



"Johan Carlström tillträdde som VD för FPC i maj 2009. Under Johans ledning
har FPC utvecklats från ett litet utvecklingsbolag med en produkt
(areasensorn) på en marknad (banker i Kina) till dagens ställning som den
världsledande leverantören av fingeravtryckssensorer för den globala
mobilindustrin. Under perioden Johan har lett FPC har omsättningen ökat från
27 Mkr till innevarande års prognos om +1 500 Mkr. Organisationen har vuxit
från 13 till drygt 180 medarbetare och bolagets börsvärde har ökat med 7 300
% till dagens dryga 5,3 miljarder kr. Johan har under åren genomfört en
handfull kapitalanskaffningar om knappt en halv miljard kr vilket varit en
förutsättning för att FPC skulle kunna utvecklas på detta positiva sätt. Jag
vill därför tacka Johan Carlström för hans ledarskap, visioner, drivkraft och
passion för bolaget som har möjliggjort den resa vi befinner oss på ".

Johan Carlström kommenterar:

"Jag har beslutat mig för att stiga åt sidan som VD och istället ägna mig åt
affärsutveckling av bolagets kommande tillväxtområden. Jag tackar styrelsen
för visat förtroende och den stora förmånen det har varit att få leda FPC i
den fantastiska utveckling vi genomfört de senaste åren och vilken jag är
övertygad kommer fortsätta de närmaste åren. Jag känner mig fullständigt
trygg med det kompetenta team som nu leder FPC och jag är förvissad om att vi
bara ser början av ett nytt svenskt världsföretag. Jag hoppas min avgång för
det positiva med sig att marknadens intresse framgent fokuseras mer på
bolagets världsledande teknologi, unika produkter och fortsatta
marknadsframgångar."

För mer information kontakta:
Urban Fagerstedt Styrelseordförande för Fingerprint Cards AB (publ), +46 (0)
31-60 78 20,investrel@fingerprints.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar