FIngerprint Cards

FIngerprint Cards

måndag 11 maj 2015

Kinas smartphonemarknad minskar för första gången på sex år

Kinas smartphonemarknad krympte med 4 procent i årstakt under årets första  
kvartal. Totalt levererades 98,8 miljoner enheter vilket innebär att den  
kinesiska marknaden minskade för första gången på sex år. Det visar färsk  
statistik från analysfirman IDC, som pekar på att marknaden blir allt mer  
mättad. 



Jämfört med det fjärde kvartalet 2014 var nedgången 8 procent, vilket beror  
på stora lageruppbyggnader i slutet av året. 

- Kina ses ofta som en tillväxtmarknad, men verkligheten är att de allra  
flesta telefoner som säljs i Kina idag är smartphones, vilket liknar andra  
mogna marknader som USA, Storbritannien, Australien och Japan. Precis som  
på dessa marknader är nu nyckeln att övertyga befintliga användare, samt  
användare av feature-telefoner, att uppgradera till nya smartphones för  
fortsatt tillväxt på den kinesiska marknaden, kommenterar Kitty Fok,  
Managing Director för IDC i Kina. 

Vidare framgår av statistiken att Apple var den största tillverkaren i Kina  
under första kvartalet efter att ha gått om inhemska Xiaomi. Tredjeplatsen  
intogs av Huawei efter en stark försäljning inom mid range-segmentet. 

IDC förväntar sig inte någon direkt tillväxt för smartphones i Kina under  
2015, den väntas i stället bli ungefär i linje med 2014. Det förväntas leda  
till att de kinesiska aktörerna i allt större utsträckning vänder sig till  
utländska marknader som Indien och länder i Sydostasien. 


Stefan Linnér 
stefan.linner@finwire.se, 0701-15 39 64 
Nyhetsbyrån Finwire 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar