FIngerprint Cards

FIngerprint Cards

tisdag 20 januari 2015

Prognos 2016

Hämtat från fingerprints.club

FPC under JC:s ledning trodde ju att 2014 skulle bli året det skulle explodera för biometrin. Sedan har man skjutit lite på det till att tro att det är 2015 det händer. Jag tror visserligen också att det är nu 2015 som det stora genombrottet för biometrin kommer, och FPC kommer sannolikt att gå från att omsätta 230-330 msek till att omsätta över en miljard sek, vilket såklart är imponerande. Jag tror dock ändå att det kommer smälla till ännu mer 2016. Det kommer antagligen vara året då kreditkorten med Zwipe/MasterCard i spetsen, och antagligen även VISA, rullas ut på bred front med FPC-sensorer. Samtidigt kommer också penetrationen inom smartphones och plattor antagligen vara väldigt hög 2016, kanske 80-90 % bland tier 1 OEM's och 60-70 % överlag för alla smartphones och plattor som säljs. Om än jag tror att penetrationen kommer vara rätt så mycket högre för smartphones än plattor. En sensor i plattan är på något sätt ändå lite "onödigt" om man har en smartphone med sensor. Självklart har det sina fördelar att kunna legitimera och identifiera sig enkelt direkt i plattan, men man kan ju alltid använda smartphonen istället, genom någon NFC-teknik som säkerligen kommer att finnas. I plattan ser jag det därför inte som "must have", medan det definitivt kommer att vara så för smartphones. Alla behöver åtminstone en enhet med sensor för att kunna utföra mobila betalningar osv. med sitt finger.



Sammanfattningsvis tror jag att FPC kommer att omsätta över 4 miljarder sek redan 2016, fördelat enligt följande (mycket grova gissningar).

Försäljning av areasensorer till kinesiska banker: 150 msek
Försäljning av swipesensorer till smartphones och plattor: 320 msek (20 miljoner sensorer x 2 USD ['a 8 kr])
Försäljning av touchsensorer till smartphones och plattor: 2 400 msek (100 miljoner sensorer x 3 USD)
Försäljning av touchsensorer till kreditkort/kontokort: 1 600 msek (100 miljoner sensorer x 2 USD)

Totalt: 4 470 msek

Jag tycker ändå att jag har räknat rätt lågt på alla fronter, dvs. lågt pris per sensor och mängder av sensorer som jag helt klart tycker är rimliga och till och med kan överträffas.

Detta skulle ge ett bruttoresultat på över 2 000 msek vid 45 % bruttomarginal (även det lågt räknat enligt vad FPC själva har sagt).

Vid fasta kostnader 2016 på 400 msek så blir det ett resultat om 1 600 msek 2016, vilket även efter skatt blir så mycket som 1 248 msek.

Det innebär att kursen, så fort 2016 års resultat börjar prisas in, skulle kunna stå i följande, beroende på P/E-tal.

P/E 15: 327 kr
P/E 20: 436 kr
P/E 25: 545 kr
P/E 30: 654 kr
P/E 35: 763 kr
P/E 40: 872 kr
P/E 45: 981 kr
P/E 50: 1 090 kr

Jag vet att det låter helt sjukt, men kurser uppåt 3-400 kr inom 1-2 år borde inte alls vara orimligt egentligen, efter de förutsättningar som bolaget har. Jag undrar bara om värderingen har varit låg så länge, så att folk blivit så vana vid att se 30-40 kr i kurs, så att de har svårt att greppa 3-400 kr och att det blir något psykiskt motstånd mot att handla upp kursen så mycket, men vi får se vad som händer när större investerare börjar gå in, vilket man får hoppas händer så småningom.

Skrivet av monteramita


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar